تغییرات آموزش عالی در سال ۱۳۹۴

تغییرات آموزش عالی در سال 1394

تغییرات آموزش عالی در سال ۱۳۹۴

به گزارش-“سایت خبری کانی نت”-آموزش عالی نیز همچون سایر حوزه ها در سال ۹۴ تغییرات تازه ای را تجربه خواهد کرد،تغییراتی که وعده تحقق آنها در سال ۹۳ اعلام شده و حال ذی نفعان آموزش عالی و دانشگاهها در انتظار تحقق آن هستند.

لایحه برخورد با تقلب در پایان نامه‌ها :یکی از مهمترین تغییراتی که در سال ۹۴ قرار است اجرایی شود، ابلاغ لایحه برخورد با تقلب در پایان نامه‌ها است.

این لایحه از اردیبهشت ۱۳۹۳ که معاون حقوقی وزارت علوم درباره آن سخن گفت تاکنون در پروسه های مختلف اداری باقی مانده است. سعدالله نصیری قیداری پیش از این گفته بود معاونت حقوقی وزارت علوم در حال تدوین لایحه ای برای پایان نامه هاست، بر این اساس در صورتیکه دانشجویان تخلف علمی در مقالات و پایان نامه ها داشته باشند با آنان برخورد می شوند.

وی ادامه داده بود: برخورد با این تخلفات در حوزه استادان نیز در دست اقدام است و هیأت های انتظامی استادان و کمیته های انضباطی دانشجویان در دانشگاهها می توانند به تخلفات مذکور رسیدگی کنند.

در آبان ماه ۹۳ وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم از تدوین نهایی آیین نامه برخورد با تقلب علمی خبر داد و یادآور شد: این آیین نامه به زودی به دانشگاه ها ابلاغ می شود. با توجه به اینکه تاکنون آیین نامه ای جهت برخورد با تقلب علمی نداشته ایم اما این آیین نامه جدید به صورت یک لایحه تنظیم شده از سوی وزارت علوم به هیات دولت داده شده است تا خلاهای قانونی در این زمینه برطرف و چگونگی برخورد با افراد متخلف در آن مشخص شود.

در آخرین خبر در دی ماه ۹۳ معاون پارلمانی وزارت علوم اعلام کرد لایحه برخورد با تقلب در پایان نامه ها برای دولت ارسال شده است و بعد از کار در کمیسیون های تخصصی به مجلس ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد:  این لایحه برای مباحث بیرون از آموزش عالی است و پیگیر هستیم هرچه زودتر به مجلس برسد. اما آنچه که به مباحث داخل وزارت علوم مربوط است، شیوه نامه ای است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است. براساس این شیوه نامه، نحوه عملکرد دانشجویان و اساتید در رابطه با تنظیم مقالات و پایان نامه‌ها تدوین شده است و اگر تخلف صورت گیرد با آنها برخورد می شود.

به نظر می رسد دانشگاه ها و دانشجویان و اساتید باید در انتظار اجرایی شدن این قانون در سال ۹۴ باشند.

وام دانشجویان دکتری از ابلاغ تا حاشیه ها:

در سال ۹۳ برای اولین بار تصویب شد که به دانشجویان دکتری در دوره روزانه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وام تعلق بگیرد.

دی ماه ۹۳ صندوق رفاه دانشجویان ضرب العجلی را به دانشگاهها درباره وام دکتری اعلام کرد و مقرر شد دانشگاه ها لیست دانشـجویان واجـد شرایط جهت پرداخت وام ویژه دکتری را ارسال کنند.

اما چندی پس از آن اعلام شد که وام دکتری دانشجویان پژوهشگاه‌ها حذف شده است. پس از پیگیری ها مشخص شد که صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم وام دکتری دانشجویان دکتری پژوهشگاه‌ها را حذف کرده است و برخی از دانشجویان دکتری شاغل در پژوهشگاه ها مشخص شد که این وام ظاهرا به دانشجویان دکتری پژوهشگاه ها تعلق نمی گیرد. با اعتراض این گروه از دانشجویان نسبت به تبعیض در پرداخت تسهیلات معاون پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: وام دکتری به دانشجویان پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی روزانه تعلق می گیرد. دکتر وحید احمدی در گفتگو با مهر یادآور شد که این وام حذف نشده و به دانشجویان دکتری روزانه پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی روزانه تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: فقط در بند اول بخشنامه وام دکتری که به صندوق رفاه دانشجویان ارسال شده یک اشتباه صورت گرفته بود که این اشتباه رفع شد با مسئولان صندوق رفاه دانشجویان نیز صحبت شد که این وام به دانشجویان دکتری پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی روزانه نیز تعلق گیرد.

در حال حاضر دستورالعمل پرداخت وام ویژه دانشجویان روزانه دکتری از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شده است. اعتبار وام مذکور صرفا به دانشجویانی که حداقل ۲ سال تحصیلی به فراغت از تحصیل شان باقی مانده باشد، تعلق می گیرد همچنین به دریافت کنندگان پژوهانه و دانشجویانی که بدهی معوقه دارند وام تعلق نمی گیرد . همچنین دانشجویان متقاضی وام ویژه دکتری، از وام تحصیلی نمی توانند استفاده کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم یادآور شده است صندوق رفاه دانشجویی درحال بررسی است تا هرچه زودتر وام دانشجویان دکتری عملیاتی شود.

افزایش علاقمندی دانشگاه های ایرانی به پذیرش دانشجویان خارجی در سال۹۴:

با اینکه دانشگاه های ایرانی در تلاش هستند که دانشجویان بیشتری از نقاط مختلف دنیا را جذب کنند اما هنوز چندان موفق نبوده اند و از این رو برنامه های زیادی در سال ۹۴ به صورت عملیاتی در دست اجرا قرار دارد که پذیرش دانشجوی خارجی در کشور گسترش یابد.

دکتر صمد حاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی با هزینه آزاد در سال جاری خبر داده و گفته است برنامه های مختلفی در بخش پذیرش دانشجویان غیرایرانی طراحی و تدوین شده است. از جمله این برنامه ها، توسعه پذیرش دانشجویان غیرایرانی با هزینه آزاد، استاندارد سازی مراکز آموزش زبان فارسی، محتوای دروس و ساعت درسی ویژه دانشجویان غیرایرانی است.

مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان افزود: قرار است برای گروه های مختلف از این دانشجویان برنامه ریزی ویژه ای انجام گیرد به عنوان مثال برای دانشجویان عرب زبان که حروف مشابه با ما دارند یک مدل برنامه، برای دانشجویان تاجیکی زبان که گویش آنها با ما یکی بوده و از نظر نوشتاری با ما متفاوت هستند، یک مدل دیگر آموزش طراحی شود. برای دانشجویانی از کشورهای آفریقا، اروپا و روسیه که گویش و الفبای آنها با ما متفاوت است یک مدل برنامه ویژه این دانشجویان طراحی می شود تا در این سه بخش به استاندارد لازم دست یابیم.

دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز از دیگر دانشگاه هایی است که دانشجویانی از  ۲۷ کشور دنیا در آن تحصیل می کنند. دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: این دانشگاه تمرکز خود را در جذب دانشجویان خارجی و گسترش ارتباطات بین‌المللی قرار داده است.

جعفریان بابیان اینکه درهای دانشگاه بر روی تمامی دانشجویان خارجی در سراسر دنیا باز است، تأکید کرد: از همه سفیران و دیپلمات‌های کشورهای مختلف دعوت می‌کنم تا به‌منظور گسترش ارتباطات، از دانشکده‌ها و سایت‌های مختلف دانشگاه در هر زمان که تمایل دارند دیدار و بازدید کنند.

در این میان نشست های دوجانبه مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت با وزرای مربوط در سایر کشورها نیز زمینه ساز پذیرش دانشجویان خارجی در ایران است. در همین رابطه در نشست مشترک وزیر علوم سوریه با قائم مقام وزیر بهداشت و معاون آموزشی این وزارتخانه درباره همکاری علمی و تبادل استاد و دانشجو در ایران و سوریه مطرح شد که دانشگاه های ایرانی می توانند مدارک تحصیلی شان را براساس معیارهای کشور مبدا مورد بررسی قرار دهند و دانشجوی بین المللی داشته باشند.

در عین حال یادآور شد که سیاست جدید وزارت بهداشت ایران تبادل دانشجو است و دانشگاه های علوم پزشکی کشورمان، با توجه به ظرفیت های خود آمادگی پذیرش دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی را دارند و به ۳ دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز اجازه داده شده تا مدارکی که برای دانشجویان خارجی صادر می کنند، متناسب با نیازهای کشور میزبان باشد.

ضمن آنکه وزارت بهداشت بخشی از شهریه دانشجویان سوری و لبنانی را برای تحصیل در رشته های تخصصی دستیاری، فوق تخصصی و دکتری تخصصی تقبل می کند. در درجه اول کشورهای همسایه بعد کشورهای اسلامی و بعد سایر کشورها دراولویت پذیرش دانشجوی خارجی هستند.

در دانشگاه آزاد نیز جذب ۲۰ برابری دانشجویان خارجی در سال ۹۳ رخ داده است و میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این رابطه از جمله اقدامات راهبردی دانشگاه آزاد در حوزه بین الملل را افزایش ۲۰ برابری پذیرش دانشجویان خارجی، انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی با دانشگاهها و موسسات پژوهشی بین المللی، فعال سازی مجدد واحد آکسفورد و شروع به کار دو مرکز همکاریهای بین المللی آکسفورد (OICC) و کالج زبان آکسفورد (OLC) عنوان کرد.

وی یادآور شده است: اخذ موافقت تاسیس واحدهای دانشگاهی در کشورهای عربی اسلامی و تصویب، تاسیس و راه اندازی دانشگاه بین المللی گروه D۸ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد آیت الله آملی در دستور کار قرار گرفته است.

دانشگاه های مختلف کشور نیز به صورت مستقل برنامه هایی برای پذیرش دانشجوی خارجی عنوان کرده اند که از آن جمله می توان به دانشگاه دولتی بجنورد، دانشگاه سوره، پذیرش دانشجوی عراقی در دانشگاه امیرکبیر و پذیرش دانشجوی خارجی در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران اشاره کرد.

این در حالی است که محمد فرهادی وزیر علوم نیز از افزایش سهم دانشگاهها از دانشجوی خارجی با فعال کردن دیپلماسی علمی خبر داده است.

فرهادی خاطرنشان کرد : نظام آموزش عالی کشور و مراکز تحقیقاتی، باید ارتباطات بین‌المللی خود را بیشتر از گذشته توسعه دهند و باید دیپلماسی علمی را فعال کنیم و موانع بر سر راه دیپلماسی علمی را هموار کنیم. همچنین در راستای این کار، ضوابط و آیین‌نامه‌ها را تسهیل می کنیم. در حال حاضر سهم ما از پذیرش دانشجوی خارجی نیم درصد است که طی برنامه ششم، باید به بالای شش تا هفت درصد برسد. دانشگاه‌ها باید ساختار پذیرش دانشجوی خارجی، تبادل استاد، برگزاری کرسی‌های ایران‌شناسی را در دانشگاه‌ها، ایجاد و تسهیل کنند.

تغییرات آزمونی در سال ۹۴ از دکتری سازمان سنجش تا دستیاری پزشکی:

از زمان برگزاری اولین آزمون نیمه متمرکز دکتری در سال ۸۹ این آزمون همچنان تغییراتی را تجربه می کند. اما در آخرین تغییرات دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش از امکان بازگشت به پیشنهاد سال ۸۹ سخن گفته است. وی یادآور شده است: ممکن است تغییراتی در آزمون دکتری رخ دهد.

وی گفت: همانطور که می دانید سال ۸۹ سازمان سنجش طرحی کارشناسی را پیشنهاد داده بود که بر اساس آن قرار بود سازمان سنجش آزمون دکتری را به صورت عمومی (GRE) برگزار کند و در نهایت کارنامه ای را در اختیار دانشگاهها قرار دهد. همان زمان مقرر شده بود که آزمون دوبار در سال در بهار و پاییز برگزار شود اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و آزمون دکتری به سمت آزمون متمرکز و اختصاصی رفت.

رئیس سازمان سنجش گفت: در نهایت تصمیم گرفته شده که به همان پیشنهاد اولیه سازمان سنجش که کارشناسی هم شده بود برگردیم و آزمون به صورت عمومی و بیش از یک بار در سال برگزار شود. به این ترتیب کارنامه داوطلب در این آزمون در اختیار دانشگاه ها قرار می گیرد و دانشگاه ها نقطه برش خود را به داوطلبان اعلام می کنند و پذیرش بر اساس آن صورت می گیرد.

وی افزود: این همان نقطه ای است که ما به دنبال آن هستیم یعنی سنجش از پذیرش جدا شود. از سوی دیگر تکرار آزمون در سال مزیت های متعددی به همراه دارد هم وقتی تکرار می شود استرس را کاهش می دهد و هم اعتباربخشی آن بهتر صورت می گیرد. البته موضوع برگزاری آزمون دوبار در سال و سایر تغییرات مشروط به تصویب و ابلاغ وزارت علوم است. زمان برگزاری و تغییرات در مواد امتحانی پس از اینکه به قطعیت برسد در بهترین زمان اجرا به صورت مناسب اطلاع رسانی می شود.

همچنین معاون آموزشی پیشین وزارت بهداشت از تغییرات گسترده در آزمون دستیاری سال آینده که مقدمات آن در سال ۹۴ برگزار می شود، خبر داد. دکتر ضیایی یادآور شده است: طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی پزشکی به تصویب رسید و بر اساس آن از آزمون سال ۹۵ تغییرات مهمی در نحوه پذیرش دستیار تخصصی رخ می دهد و سهم آزمون کتبی کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: این تغییرات در راستای این رخ می دهد که در آزمون دستیاری باید غیر از تست چهارجوابی عوامل دیگری هم مد نظر قرار گیرد. ۵ زیر گروه جراحی های اصلی(ماژور)، جراحی های فرعی (مینور)، کودکان، داخلی و سایر دروس تعریف شده است که هر کدام ضریب های متفاوتی دارند و فرد باید نمره تراز بندی شده را هر زیر گروه را کسب کند. این نمره ۸۵ درصد نمره اصلی فرد را تشکیل می دهد. این امر کمک می کند که فرد به رشته مورد علاقه خودش نزدیک تر شود.

ضیایی یادآور شد: معدل پزشکی عمومی افراد هم بسیار مهم است که نمرات تراز شده افراد در آزمون تاثیر ۵ درصدی خواهد داشت. در واقع معدل پزشکی عمومی داوطلبان آزمون دستیاری به صورت تراز شده در نمره نهایی ۵ درصد تاثیر دارد. ۱۰ درصد نمره فرد نمره پیش کارورزی داوطلب خواهد بود که این نمره نیز بر اساس فرمول های آماری در سال های مختلف تراز شده و قابل مقایسه هستند. حداکثر تعداد رشته های انتخابی هم تغییر می کند. در حال حاضر در برخی از کشورها تعداد انتخاب تنها به یک انتخاب محدود است و یا حداکثر پنج انتخاب. اما داوطلبان در انتخاب محل محدودیتی ندارند. ضمن آنکه انتخاب رشته قبل از آزمون انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر مهم دیگری که در آموزش پزشکی رخ داده این است که هر فردی که می خواهد در دوره دستیاری ادامه تحصیل دهد باید ۹ ماه دوره پزشکی عمومی بگذراند. فرد باید توانایی یک پزشک عمومی را به طور کامل داشته باشد. البته این تغییر در کارگروه معین به تصویب رسیده و هنوز به تصویب نهایی شورای آموزش پزشکی و تخصصی نرسیده است. در حال حاضر جزئیات اجرایی آن مورد بحث قرار دارد.

آیا افزایش شهریه ثابت یا متغییر در دانشگاه آزاد اسلامی داریم:

حمید میرزاده با اشاره به چالشهای پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی از مهرماه سال ۹۲ تاکنون گفت: مهمترین چالش این بود که دانشگاه متناسب با توسعه کمی، توسعه کیفی به وجود نیامده بود. نکته بعد بدهی‌ها و کسری بودجه دانشگاه بود. بیش از ۲۳۰۰میلیارد تومان بدهی و بیش از ۱۳۰۰میلیارد تومان کسری بودجه، ۲۳۵ واحد زیان‌ده و…. در چنین شرایطی دانشگاه را تحویل گرفتیم؛ یکی دیگر از چالش‌های ما پراکندگی و عدم انسجام واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور بود که البته ما قسمتی از آن را در این مدت حل کردیم. از سوی دیگر ۲۳۵ واحد از ۴۷۲ واحد دانشگاهی ما زیان‌ده بودند. برنامه مصوب هیأت موسس هم در ارتباط با توسعه کمی و کیفی دانشگاه به اجرا درنیامده بود. طرح‌های عمرانی دانشگاه هم با زیربنایی حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار مترمربع اغلب راکد مانده بود؛ در کنار چالش‌های مالی، با چالش بزرگ دیگری به نام پرونده‏های حقوقی روبرو بودیم که هنوز هم در دست اقدام است و امروز رقمی نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان ادعای حقوقی له یا علیه دانشگاه وجود دارد که یکی از چالش‌های بزرگ به‌ارث‌رسیده به ماست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عدم تکمیل یا ارتقاء هرم هیأت علمی و عدم انسجام نظام برنامه‌ریزی دانشگاه با بودجه سنواتی، نیروی انسانی مازاد، وجود برخی رشته‌های فاقد مجوز از سوی شورای گسترش، عدم تجاری‌سازی تحقیقات، وابستگی ۹۹درصدی بودجه دانشگاه به شهریه، عدم توسعه متوازن تحصیلات تکمیلی در رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا، نبود یک برنامه مصوب فرهنگی و حساب‌های معوقی که نشان می‌دهد اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه بدهکارند را از جمله چالشهای دانشگاه آزاد از مهرماه سال ۹۲ که به ریاست این دانشگاه منصوب شد عنوان کرد و گفت: علاوه بر این عدم توسعه‌یافتگی در حوزه علوم پزشکی. کاهش جمعیت دانشجوی کاردانی و کارشناسی و همچنین عدم وجود یک فضای فرهنگی و علمی بانشاط در دانشگاه از جمله چالش عمده‌ای است که در بدو ورود ما در دانشگاه وجود داشت که بعضاً حل شده و بعضاً همینطور باقی مانده و اصلاح و رفع این چالش‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی با اشاره به ایجاد  ۱۴ شورای راهبردی شامل شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی، شورای راهبردی علوم پزشکی، شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان، شورای راهبردی فناوری اطلاعات، شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع رسانی، شورای راهبردی حقوقی و تطبیق مقررات، شورای راهبردی بانوان فرهیخته، شورای راهبردی تنظیم بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، شورای راهبردی پژوهش و فناوری، شورای راهبردی امور بین‌الملل، شورای راهبردی برنامه‌ریزی، شورای راهبردی معماری و شورای راهبردی پارلمانی متشکل از فرهیختگان و اندیشمندان از حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، پژوهشی، عمرانی، بین‌الملل گفت: براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی که موثرترین مصوبه درخصوص دانشگاه‏هاست، هیأت‌های امنا را فعال کردیم و کمیسیون‌های دائمی نظارت استانی و شوراهای راهبردی استانی را به وجود آوردیم. به عبارت دیگر ما یک ساختار جدید در دانشگاه آزاد اسلامی سازمان‌دهی کردیم تا هم از مشورت اهالی علم و فرهنگ و هنر استفاده کنیم و هم از ظرفیت‌های علمی، اجرایی، فرهنگی و حتی سیاسی استان‌ها بهره بگیریم. برای هر دو یا سه استان یک نماینده با اختیارات کافی به نام نمایندگان تام‌الاختیار تعیین کردیم. برای هر استان یک معاون هماهنگی در این ساختار ایجاد شد تا بین واحدهای موجود در استان و مراکز استان با دبیران هیأت‌های امنای استانی از یک طرف و از طرف دیگر با نمایندگان تام‌الاختیار، ارتباط برقرار کند  که شرح وظایف این ساختار جدید تعیین و به ایشان ابلاغ شده است.

وی در مورد کیفی‏ سازی دانشگاه آزاد گفت: برای این کار، اصولی برای توسعه دانشگاه تعیین شد، یکی اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دیگر نیاز به توسعه کمی نداشت بلکه حتی بهتر است که آن تعداد از مراکزی که پراکنده هستند، در واحدهای مادر یا هم‌جوارشان ادغام شوند.

میرزاده با بیان اینکه روزی که من به دانشگاه آزاد اسلامی آمدم، ۴۷۲ مرکز و واحد دانشگاهی داشتیم که امروز این تعداد به کمتر از ۴۰۰ مورد رسیده است گفت: بهتر است که به سمت کیفیت‌بخشی برویم. به همین خاطر ما به تدریج در حال کم کردن واحدها و یا تغییر کاربری آنها هستیم. برخی واحدها ادغام و اگر کارآیی لازم را نداشته باشند، منحل می‌شوند. بر این اساس بیش از ۷۵ واحد را از مجموعه دانشگاه خارج کرده‌ایم و این اقدام تا حد زیادی باعث کاهش هزینه‌ها شده است.

وی در مورد طرح تجمیع واحدهای استان تهران گفت: ما عقیده داریم یک مجتمع دانشگاهی نمی‌تواند در جاهای متعددی بنا شده و پراکنده باشد. اصولاً ابهت و معماری و زیبایی آن بنا جزو جاذبه‌های یک دانشگاه به شمار می‌رود. بزرگترین دانشگاه‌های دنیا هم دارای معماری زیبا هستند و عمدتاً در یک سایت قرار دارند. واحدهای دانشگاهی ما در شهر تهران در کل شهر تهران پراکنده‌اند. مثلاً واحد تهران مرکزی با ۵۵ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه خاورمیانه است. ساختمان‌های این واحد در شعاع ۳۰کیلومتری مستقر شده‌اند. به همین خاطر با تشکیل شورای عالی معماری، طراحی و زمین مناسب برای هریک از واحدهای تهران انجام شده و کار اجرایی برای طرح هفت پردیس دانشگاه با زیربنایی حدود ۴۰۰هزار مترمربع برای واحدهای تهران شروع شده که البته این طرح ۴ساله است و معاون عمران دانشگاه مجری آن است.

رئیس دانشگاه آزاد پیش‌بینی کرد که تا ۱۵ سال آینده با کاهش تقاضا در رشته‌های کاردانی و کارشناسی روبرو خواهیم شد و گفت:  از سوی دیگر در همین مدت با افزایش تقاضا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز مواجه هستیم. بنابراین دانشگاه در توسعه رشته‌های کاردانی و کارشناسی اقدامی نخواهد کرد. البته رشته‌های کاردانی که مهارت‌محور بوده و در رشته‌های کارشناسی جدید (با توجه به نیاز جامعه) مانند رشته‏های چند نظمی می‌توانیم توسعه داشته باشم ولی رشته‌های کلاسیک کاردانی و کارشناسی به هیچ وجه توسعه پیدا نخواهند کرد.اما در مورد کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی از آنجایی که تقاضا بالاست، تحصیلات تکمیلی را توسعه خواهیم داد.

وی ادامه داد: برای این کار دو برنامه داریم؛ یکی تجهیز واحدها و دیگری جذب سالانه حدود ۵هزار عضو هیأت علمی جدید، به گونه‌ای که تا پایان سال ۹۶ هرم هیأت علمی دانشگاه اصلاح شده و شاخص نسبت استاد به دانشجو از ۱ به ۵۰، به عدد ۱ به ۳۳ خواهد رسید.

میرزاده خاطرنشان کرد: کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌هایمان را تجهیز خواهیم کرد. برای این منظور سامانه‌ای به اسم «ساها» طراحی شده که مخفف عبارت سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد است. حدود ۳۵۰۰ آزمایشگاه و ۴ هزار کارگاه داریم که تمامی آنها در این شبکه به یکدیگر متصل شده و به ارائه خدمات به دانشجو می‌پردازند. درواقع یک شبکه ملی آزمایشگاهی راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند به تمامی کشور اعم از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، صنعت و… نیز خدمات ارائه کند.

وی افزود: برای تجاری‌سازی تحقیقات هم به این نتیجه رسیده‌ایم که برای هر واحد دانشگاهی در هر استان یک شهرک فناوری آزاد داشته باشیم. که برای این طرح نیز اسم «شفا» انتخاب شده است. در این شهرک فعالیت‌های مختلفی مانند علمی، فناوری و حتی صنفی و خدماتی و تجاری انجام می‌شود. معاونت عمرانی طرح این شهرک‌ها را تهیه کرده و ما نیز آن را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم. این سه طرح، با جذب سالانه ۵هزار عضو هیأت علمی و ایجاد شبکه آزمایشگاهی ملی، می‌تواند میزان اثربخشی دانشگاه را در اقتصاد ملی افزایش داده و فرایند تبدیل علم به ثروت را محقق سازد.

وی گفت: الان حدود ۵۰درصد ظرفیت دوره‌های کاردانی و کارشناسی ما خالی است و ما مجبوریم برای نگهداری فضاها، کارکنان و اعضای هیأت علمی آن هزینه کنیم. پس باید یک راه دیگر پیدا می‏کردیم که تأمین درآمد غیرشهریه‌ای که خود مشتمل بر دو محور درآمدهای حاصل از فعالیت‌های دانش بنیان و دیگری درآمدهای ناشی از فعالیت‌های اقتصادی است که شامل تبدیل به احسن کردن اموال، فروش اموال مازاد و تغییرکاربری آنهاست.

میرزاده با تاکید براینکه تصمیم گرفتیم سالی ۱۰ تا ۱۶درصد درآمدهای واحدها از طریق شهریه تأمین شود. خوشبختانه بر اساس اقدامات انجام‌شده است افزود: برای اولین بار در تاریخ اقتصادی دانشگاه در پایان سال ۹۳ میزان وابستگی به شهریه از ۹۹درصد به ۹۰درصد رسید و سال آینده هدف ما ۱۶درصد است. البته این عدد میانگین است به عنوان مثال برخی از واحدها موفق به تأمین درآمدهای غیر شهریه‌ای تا حدود ۱۲درصد یا بیشتر و برخی دیگر کمتر شده‌اند.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در نظر داریم میزان وابستگی خود را تا پایان سال ۹۶ به ۶۰درصد برسانیم. البته میزان وابستگی دانشگاه‌های مطرح و معتبر دنیا به شهریه دانشجویان حدود ۲۵درصد است. دلیل آن هم این است که این دانشگاه‌ها درآمد خود را از طریق وابستگی به صنعت و خدمات تأمین می‌کنند. معنای دیگر آن این است که چنین دانشگاهی، دانشگاهی کارآفرین بوده و دارای اثربخشی بالا در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور است و با این الگو ما امروز حدود ۵۴ مرکز رشد و ۴۲۱ شرکت دانش بنیان راه‌اندازی شده داریم که تا پایان سال ۹۶ قرار است این تعداد به ۱۵۰ مرکز رشد و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه محققان دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیش از ۵۱هزار مقاله علمی تولید کرده‌اند تصریح کرد: طبق آخرین آمار منتشره از سوی پایگاه رتبه‌سنجی دانشگاه‌ها (سایماگو)، در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱  رتبه جهانی دانشگاه آزاد اسلامی ۸۶ رتبه منطقه‌ای و ملی آن هم رتبه نخست بوده است.

وی با تاکید براینکه ما موفق شدیم تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد را از ۳۷۴۱ به ۵۲۲۶ رشته محل افزایش دهیم ادامه داد: همچنین تعداد رشته محل‌های مقطع دکترا نیز از ۴۰۸ به ۱۴۲۹ رشته محل افزایش یافت و خوشبختانه توانستیم از مهرماه ۹۳ نیز اقدام به جذب دانشجو در این رشته‌ها کنیم.

وی در مورد  اقدامات صورت گرفته در حوزه پزشکی گفت: در حال حاضر ۱۱ بیمارستان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و تا اواسط سال آینده ۴ بیمارستان دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین در نظر داریم تعداد تخت‌های فعال‌مان را ظرف سالهای آینده از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ برسانیم. معاون پزشکی دانشگاه برای توسعه کیفی در تمام رشته‌های پزشکی برنامه‌ای جامع دارد که در دست اجرا قرار گرفته و سال آینده نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه در حوزه پزشکی شامل جاری و عمرانی و تجهیزات بیمارستانی در نظر گرفته‌ایم.

میرزاده گفت: راه‌اندازی رشته‌های داروسازی در مقطع دکترای تخصصی، راه‌اندازی مقاطع کارشناسی ارشد برای رشته‌هایی مانند پرستاری، مامایی و راه‌اندازی بیش از ۵۰ مرکز تحقیقاتی در واحدهای مختلف دانشگاهی، اصلاح و بازنگری و تدوین دستورالعمل‌های پزشکی، جذب اعضای هیأت علمی و … از جمله برنامه‌های ما در این حوزه به شمار می‌رود تا بتوانیم به توسعه‌ای متوازن در علوم پزشکی مانند علوم مهندسی دست پیدا کنیم.

وی افزود: قرار شد کمیته‌ای متشکل از منتخبان این ورزشکاران و معاونت ورزش دانشگاه تشکیل شود تا آیین‌نامه‌های مربوط به ارائه تسهیلات و خدمات به ورزشکاران مورد بازنگری و تصویب قرار گیرد. همچنین قرار است سال آینده ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه برای امور جاری و عمرانی ورزشی اختصاص یابد.

میرزاده ادامه داد: در نظر داریم در یکی از کشورهای آفریقایی و همچنین در اروپا نیز واحدهایی تأسیس کنیم. واحد روسیه و عراق نیز در دست اقدام است و کارهای تأسیس آن از سال آینده شروع خواهد شد. البته بازفعالیت واحد آکسفورد از دیگر برنامه‌های ما در این مدت بوده است. واحد لبنان هنوز فعالیت چندانی ندارد که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه آن هستیم.

دانشگاه آزاد پس از تکذیب ها و تایید های پی در پی درنهایت مشخص کرد که برای سال ۹۴ نیز افزایش شهریه خواهد داشت. در جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد در اسفندماه ۹۳ افزایش شهریه دانشجویان تصویب شد و مقرر شد شهریه ثابت دانشجویان ورودی تا سال ۹۳ بدون افزایش و شهریه متغیر آنها ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین برای دانشجویان ورودی مهرماه ۱۳۹۴ شهریه ثابت به میزان ۱۵ درصد و شهریه متغییر نیز به میزان ۱۵درصد افزایش پیدا می کند.

این در حالی بود که معاون پژوهشی دانشگاه آزاد پس از آن تاکید کرد طبق صحبت های رئیس عالی دانشگاه آزاد اسلامی تا پاییز ۹۴ هیچ گونه افزایش شهریه ای هم نخواهیم داشت. در واقع منظور این است که سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ افزایش نخواهد داشت که آن نیز بسیار مشخص است چون دو ماه تا پایان ترم دوم ۹۴ – ۹۳ باقی نمانده است!

اما در این میان زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شده است دانشجویان دانشگاه آزاد به خاطر افزایش شهریه به این کمیسیون شکایت کرده اند و رئیس دانشگاه آزاد برای پاسخ در خصوص علت افزایش شهریه ها به کمیسیون آموزش می آید.

وی با بیان اینکه در خصوص افزایش شهریه ۱۵ درصدی برای سال ۹۴ چند مورد شکایت از سوی دانشجویان واحد های مختلف دانشگاه آزاد به کمیسیون آموزش رسیده است، گفت: لذا طی جلسه ای از میرزاده در خصوص علت افزایش شهریه دانشجویان در سال ۹۴ سوالاتی را مطرح خواهیم کرد.

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد نیز در آخرین روزهای کاری اسفند ۹۳ خاطرنشان کرد شهریه ثابت دانشجویان فعلی در سال ۹۴ افزایش نمی یابد. وی تاکید کرد : اجرای طرح تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات و همچنین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد تا هزینه های دانشگاه به میزان زیادی کاهش پیدا کند، کاهش ۱۰ درصدی درآمدهای دانشگاه از طریق شهریه و تامین آن از طریق اجرای طرح های اقتصادی و دانش بنیان باعث شد شهریه ثابت دانشجویان فعلی در سال تحصیلی آینده افزایش نیابد.

kaninet,kaninet.ir,کانی نت,دانشگاه آزاد,دانشگاه پیام نور,دانشگاه آزاد اسلامی,اخبار,خبر,سایت دانشگاه,اخبار دانشگاه,واحدمریوان,واحد سروآباد,واحد کردستان,اخبارکانی نت,سایت خبری کانی نت,خبرگزاری,کمیسیون,رئیس دانشگاه,افزایش شهریه,شهریه,کاردانی پیوسته,کاردانی ناپیوسته,کارشناسی,کاردانی,کارشناسی پیوسته,کارشناسی ناپیوسته,ارشد,کارشناسی ارشد,دکتری,دکتری تخصصی,وام دانشجویی,وام,تسهیلات,کمیته,دانشجو,ظرفیت,ظرفیت دانشگاه,تحقیق,تحقیقات,شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی, شورای راهبردی علوم پزشکی, شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان,شورای راهبردی فناوری اطلاعات,شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع رسانی, شورای راهبردی حقوقی و تطبیق مقررات, شورای راهبردی بانوان فرهیخته, شورای راهبردی تنظیم بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها, شورای راهبردی پژوهش و فناوری, شورای راهبردی امور بین‌الملل, شورای راهبردی برنامه‌ریزی,شورای راهبردی معماری و شورای راهبردی پارلمانی متشکل از فرهیختگان و اندیشمندان از حوزه‌های مختلف فرهنگی, اقتصادی، پژوهشی، عمرانی,معاون,وزارت علوم,فناوری,news,

 

 

برچسب : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

درباره نویسنده

انتهای پیام/ انتشار خبر از كاني نت

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2019 كاني نت|KaniNet. محفوظ است.