تو این هفته باقی مانده تا کنکور من چکار کنم ؟

تو اين هفته باقي مانده تا كنكور من چكار كنم ؟

به گزارش -“سایت خبری کانی نت kaninet”یک مشاور تحصیلی کنکور گفت: اضطراب می‌تواند باعث افت شدید نتیجه و کاهش موفقیت دانش آموزان در کنکور شود.

مهداد ملاصالحی کارشناس و مشاور تحصیلی با بیان اینکه داوطلبان کنکور سراسری در روزهای باقی مانده تا برگزاری این ماراتن بزرگ تحصیلی اغلب دچار تشویش و اضطراب می‌شوند، گفت: متاسفانه این اضطراب می‌تواند باعث افت شدید نتیجه و کاهش موفقیت دانش آموزان در  کنکور شود.

وی با برخی توصیه ها در روزهای مانده به کنکور به داوطلبان ادامه داد: توجه به برخی نکات به دانش آموزان کمک  می کند تا به لحاظ جسمی و روحی آمادگی لازم را برای شرکت در این آزمون مهم پیدا کنند.

ملاصالحی افزود: آمادگی نهایی شرکت در کنکور در روزهای آخر را می‌توان به ۲ دسته آمادگی‌های جسمی و ذهنی تقسیم کرد.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور با بیان اینکه  بدن  انسان به منظور داشتن حداکثر بازده فکری باید از هر لحاظ آماده باشد، گفت:  برای این منظور مصرف درست مواد غذایی کاملاً ضروری است، رژیم غذایی مصرفی باید شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، محرک های عصبی و قند خون باشد.

وی با تاکید بر اهمیت میزان آب مصرفی به خصوص در  روزهای گرم باقی مانده تا کنکور توصیه کرد: ما معمولاً کمتر از میزان نیاز بدن خود آب مصرف می‌کنیم، در فصل تابستان کمبود آب باعث غلیظ شدن خون می‌شود و  در نهایت بازده مغزی را کاهش می‌دهد، به همین دلیل دانش آموزان در چند روز مانده به کنکور آب بیشتری مصرف کنند.

ملاصالحی خطاب به داوطلبان کنکور افزود: یکی از علت‌های کسل بودن افراد بعد از بیدار شدن از خواب کم آبی بدن است، از آنجایی که در جلسه آزمون زمان اهمیت زیادی دارد، به نحوی برنامه ریزی کنید که طی مدت آزمون نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی پیدا نکنید، این اقدام به طور معمول با استفاده از سرویس بهداشتی در اول صبح و مصرف یک لیوان چای یا آب پرتغال در کنار صبحانه کامل امکان پذیر است، بهتر است هنگام آزمون روده‌ها خالی و دستگاه گوارش کاملاً سبک باشد، بهترین موقع اجابت مزاج در اول صبح و قبل از رفتن به جلسه امتحان است زیرا این کار باعث جذب بهتر آب و کنترل بهتر تحریکات عصبی روی دستگاه گوارش نیز می‌شود.

وی با اشاره به نقش املاح، ویتامین ها و محرک های مغزی در افزایش بازده مطالعه دانش آموزان گفت:  برداشت ذهنی و سرعت عمل مغز بدون کافی بودن این فاکتورها در خون میسر نیست، مصرف این مواد در مورد افرادی که میانه خوبی با مصرف میوه و انواع سبزیجات ندارند بسیاری ضروری است، مصرف روزانه مولتی ویتامین به خصوص ویتامین‌های گروهB و C به همراه غذاهای حاوی فسفر و کلسیم مانند میوه و مغزهای خوراکی مثل گردو یا غذاهای دریایی و کمی تند حاوی فلفل نیز توصیه می‌شود.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور عنوان کرد: فعالیت مغزی با مصرف قند خون همراه است، خوردن صبحانه سبک و مقوی در صبح کنکور ضروری است، همچنین مصرف خرما و عسل در صبحانه و چند دانه انجیر خشک یا خرما در جلسه آزمون به کافی بودن قند خون کمک می‌کند.

ملاصالحی با بیان اینکه در هفته آخر قبل از کنکور خواب پیوسته کمتر از ۶ ساعت ممنوع است، تاکید کرد: داوطلبان سعی کنند بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابند همچنین  سه روز قبل از کنکور نیز خود را عادت دهند ساعت ۵ تا ۶ صبح بیدار شوند و برای این کار باید قبل از ساعت ۱۰ شب بخوابند، معمولاً با بیدار شدن در صبح زود و نخوابیدن ظهر خوابیدن قبل از ساعت ۱۰ شب ساده تر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برخی داوطالبان از بی‌خوابی شب کنکور هراس دارند به همین منظور توصیه می‌شود با انجام کمی فعالیت بدنی مثل پیاده روی و خسته شدن نسبی بدن در ساعت ۴ الی ۵ عصر به راحت خوابیدن خود در شب آزمون کمک کنند، شام شب قبل از کنکور نیز نباید خیلی سنگین و چرب باشد تا بد خوابی ایجاد نکند.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور اظهار کرد:  مرور خلاصه‌ مطالب، تورق کتاب‌های درسی و تست‌های منتخبی که قبلا حل شده اند، مهم ترین برنامه مطالعه درسی در روزهای پایانی کنکور است از مطالعه مطالب جدید و سنگین در این روزها خودداری کنید.

ملاصالحی بابیان اینکه ترس از عدم موفقیت و اضطراب مشکلی است که تمامی شرکت کنندگان در آزمون کم و بیش با آن مواجه می‌شوند، تصریح کرد: نحوه برخورد با این مشکل و مدیریت اضطراب بسیار مهم است و  داوطلبان باید بدانند که آرامش بخش‌ترین چیزها یاد خداوند است، دانش آموزان خالصانه از خداوند بخواهند به آنها آرامش دهد تا قدرت استفاده از معلومات و توانایی‌های خود را داشته باشند همچنین نیایش صبگاهی و دعا کردن خالصانه قبل از شروع آزمون باعث تمرکز فکری و آرامش روحی می شود.

وی افزود: اضطراب آزمون در اکثر دانش آموزانی که مطالعه کافی دارند چند دقیقه پس از شروع آزمون از بین می‌رود و تمرکز روی حل مسائل و پیدا کردن پاسخ صحیح جای آن‌ را می‌گیرد، و داوطالبان بهتر استتلاش کنند تا تمام فکر خود را غرق در حل سؤالات و پیدا کردن جواب صحیح کنند.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور  ادامه داد: دانش آموزان  به این فکر کنند که  تلاش خود را انجام کرده و ساعت های زیادی زحمت کشیده‌اند، نتیجه در دل کار آنها نهفته است، خوب مبارزه کردن و تلاش  مهم است و در حال کار باید به خوب انجام دادن آن فکر کرد، فکر کردن به نتیجه در حال انجام کار باعث کاهش تمرکز شما در انجام صحیح فعالیت می‌شود، داوطلبان در حالی که تست ها را حل می‌کنند فقط به حل و پاسخ آن بیاندیشند و به عملکرد خود اطمینان کامل داشته باشند.

ملاصالحی با بیان اینکه داوطلبان از به جواب رسیدن سؤالات و حل آنها لذت ببرند و خود را شارژ کنند، گفت: اگر سؤال‌های ساده باشند، وقتی به سؤال سختی برمی‌خورند که به جواب نمی‌رسد و از آن رد می‌شوند این اطمینان را به خود بدهند که سؤال سخت برای همه سخت است و نگذارند انرژی انها با این سوال‌ها گرفته شود و به سراغ سوال بعدی بروند.

وی با توصیه به داوطلبان عنوان کرد:  سعی کنید در آزمون “خودتان ” باشید نه کمتر از “خودتان” بسیاری از دانش آموزان با تأثیر پذیری منفی از محیط و اضطراب‌های تشدید شده کمتر از توانایی‌هایی که داشته‌اند امتیاز می‌آورند در حالی که در آزمون های مشابه رتبه بهتری کسب کرده‌اند، داوطلبان به توانایی‌های خودتان اعتماد کامل داشته باشند و در افکار خود به حجم کارهای انجام شده  نگاه کنند که بسیار بیشتر از کارهای مانده  است.

ملاصالحی گفت: بهتر است ارتباط کلامی با کسانی که ممکن است به شما روحیه منفی دهند تماشای تلویزیون، یارانه و فیلم را به منظور آرامش کامل فکری در سه روز مانده به کنکور کاملاً متوقف کنید.

این کارشناس و مشاور تحصیلی کنکور اظهار کرد: جویدن آدامس،کمی صحبت کردن با خود، تطبیق شماره سوال در دفترچه و پاسخ نامه در مورد هر سوال به صورت گفتاری، از جمله کارهایی است که در مورد برخی دانش آموزان باعث افزایش تمرکز و کاهش اضطراب می‌شود. منبع باشگاه خبرنگاران

چگونه در کنکور ۱۰۰% بزنیم؟

 

درباره نویسنده

انتهای پیام/ انتشار خبر از كاني نت

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق این سایت برای © 2018 كاني نت|KaniNet. محفوظ است.